Ik sta paraat

In de eerste plaats sta ik paraat met nog 8 nieuwe boekenleggers:

Maar eigenlijk bedoelde ik dat ik al paraat sta voor het nieuwe schooljaar. Ik heb vandaag wat materiaal klaargemaakt voor de lessen Engels. Ik werk dit jaar twaalf jaar in dezelfde school, dus dat is veel tijd met dezelfde leerlingen. En de lerares waar ik mee samenwerk geeft me ook meer vrijheid om dingen te doen. Dus heb ik mijn ‘spelletjes’ van vorig jaar een beetje geperfectioneerd (en geplastificeerd, en met alles te knippen een blaar op mijn vinger gekregen).

la foto 4

Eerst hebben we een ganzenbord. Elke keer als je op eens gans komt moet je een kaartje nemen en een persoonlijke vraag beantwoorden (in het Engels natuurlijk). Als je het verkeerde antwoord geeft moet je een vakje achteruit. Natuurlijk kunnen de kaartjes met vragen ook apart gebruikt worden, maar het is leuker als de kinderen denken dat het een spel is.

Vorig schooljaar had ik al een domino met persoonlijke vragen gemaakt, maar nu heb ik het lekker professioneel gemaakt, met de computer en de lamineermachine. Het spel begint met een vraag. Degene die onderaan op zijn of haar kaartje het antwoord op die vraag heeft staan geeft het correcte antwoord en stelt de vraag op datzelfde kaartje. Het spel eindigt als de allereerste vraag het antwoord onderaan op dat kaartje leest.

En tot slot nog een aantal kaartjes met wat op het eerste gezicht woordenschat lijkt. Dit is een nieuw idee, gebaseerd op een oefening die ik vorig jaar in de klas uit mijn duim gezogen heb. Er zijn twee stapels kaartjes en degene wiens beurt het is neemt van elke stapel één kaartje. Dan vormt hij daar een vraag mee, met het gebruik van ‘any’. Zijn buur geeft antwoord op deze vraag. Bijvoorbeeld, met ‘fish’ en ‘car’ krijg je: “Are there any fish in the car? No, there aren’t any fish in the car.” En terwijl ik dit schrijf zie ik al hoe de kaartjes ook kan gebruiken om voorzetsels te oefenen. Ik ga nog wat verder brainstormen.

 

Categorieën: Engels | 3 reacties

Berichtnavigatie

3 gedachten over “Ik sta paraat

  1. Frieda

    Goed bezig, maar we zijn er nu niet om te helpen kleuren….;-)

  2. Ann

    Ziet er allemaal leuk uit! Die leerlingen mogen content zijn met zo’n creatieve leerkracht… Ik ben super blij met mijn boekenlegger (heet dat zo?) Heel veel merci Goele!!!

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

